Compleet stadshart in één keer gerealiseerd

Magazines | Utrecht Business Nr 5 - 2016 | Lees volledige uitgave online

Leidsche Rijn Centrum uniek project voor Nederland

Compleet stadshart in

één keer gerealiseerd

De vele bouwkranen die al van ver zichtbaar zijn, maken duidelijk dat in Leidsche Rijn iets bijzonders gebeurt. In korte tijd wordt een compleet centrum gerealiseerd met woningen, winkels, kantoren, horeca en stedelijke voorzieningen. Dat een stadshart voor zo'n groot woongebied volledig nieuw wordt gebouwd, is nog niet eerder vertoond in ons land. "Als ontwikkelaar is dit een ultieme uitdaging."

tekst HANS HAJÉE

Op dit moment wonen al 82.000 mensen in Leidsche Rijn; uiteindelijk zullen dat er 100.000 zijn. De Utrechtse wijk is qua omvang vergelijkbaar met steden als Delft en Leeuwarden. "Is het stadshart daar in eeuwen ontstaan, hier realiseren wij dat in één keer. Het maakt dit project uniek in Nederland," zegt Arthur IJsseldijk, namens a.s.r. Vastgoed Projecten als directeur wonen verantwoordelijk voor ontwikkeling en verkoop van alle 762 appartementen die samen met Vesteda Project Development in Leidsche Rijn Centrum worden gerealiseerd. Bij 251 hiervan gaat het om huur, de rest is te koop. "Het aanbod varieert van kleine startersappartementen tot luxe penthouses met dakterras. De kwaliteit van afwerking, keukens en sanitair is hoog. Alle woningen hebben vloerverwarming en koeling. Plus een eigen parkeerplek, berging en een gezamenlijke binnentuin."

Vergelijkend winkelen

Rogier Hendriks heeft als directeur de commerciële voorzieningen in Leidsche Rijn Centrum onder zijn hoede: winkels, horeca, bedrijfsruimten, kantoren en parkeergarage. "Waar buurtwinkelcentra dienen voor de dagelijkse boodschappen wordt het nieuwe centrum de plek voor vergelijkend winkelen en horecabezoek. Ook voorzieningen als scholen, bibliotheek en een hotel annex congrescentrum krijgen hier een plek. Samen met CineMec ? de grootste bioscoop van de regio ? ontstaat zo een compleet, aantrekkelijk stadshart. Dat is primair bedoeld voor de inwoners van Leidsche Rijn maar zal zeker ook veel bezoekers van elders aantrekken."

Toparchitecten

Ondanks de economische tegenwind van de afgelopen periode zijn geen concessies gedaan aan de kwaliteit van Leidsche Rijn Centrum, aldus IJsseldijk. "Het stedenbouwkundig plan is ontwikkeld door Jo Coenen en ook voor de gebouwen zijn toparchitecten geselecteerd. Elk bouwblok bestaat veelal uit ontwerpen van meerdere architecten. Dit zorgt voor veel variantie, net als het geval is bij stadscentra die organisch zijn ontstaan." Opvallend zijn details zoals een negen meter hoge arcade en grote kolommen aan de centrale Parijsboulevard. "Uniek voor Nederlandse begrippen," vindt Hendriks.

Alles moet kloppen

Als gevolg van het gewijzigde consumentengedrag kenmerkt de retail zich door veel dynamiek. "Om een grootschalig winkelgebied succesvol te ontwikkelen, moet alles kloppen. Niet alleen de stedenbouwkundige kwaliteit, ook de branchering. In Leidsche Rijn Centrum is veel aandacht voor een optimale mix van (inter)nationale ketens en kleine, specialistische winkels. Met trekkers als Jumbo Foodmarkt, Mango en H&M. Maar ook volop ruimte voor lokale ondernemers met verrassende concepten."

Innovatie is de derde belangrijke pijler. "Samen met partners als Capgemini, BringMe en IP Parking is een innovatieplatform gevormd. Hier worden nieuwe toepassingen ontwikkeld zoals bezorgboxen die op verschillende plekken in het centrum worden geplaatst. Consumenten kunnen daar producten laten afleveren die ze bij een fysiek winkelbezoek of op internet hebben gekocht. Denk verder aan virtuele assistenten die vragen beantwoorden of persoonlijke aanbiedingen verstrekken. Of aan parkeren zonder slagboom waarbij kentekenen-registratie allerlei aanvullende functionaliteit mogelijk maakt. Stuk voor stuk innovaties die het winkelen aangenamer maken en tegelijkertijd retailers extra commerciële kansen bieden."

Uitverkocht

Naar verwachting is eind dit jaar al 50% van de winkelruimte in Leidsche Rijn Centrum verhuurd. De eerste 88 woningen gingen in oktober in de verkoop. "De belangstelling was overweldigend; binnen een week waren we zo goed als uitverkocht," zegt IJsseldijk. "De afgelopen maanden heb ik veel van de nieuwe bewoners gesproken. Bijvoorbeeld starters die de dynamiek van het centrum zoeken of senioren die dichtbij stedelijke voorzieningen en openbaar vervoer willen wonen. Allemaal zijn ze enorm enthousiast over hun toekomstige woonlocatie."

Uitzonderlijke propositie

Dat enthousiasme is er ook voor de kantoorruimte in Leidsche Rijn Centrum. Hendriks: "Het gaat om 10.000 m2, verdeeld over twee gebouwen. De naam Rivoli verwijst naar de stijlvolle Parijse laan die bekend staat om haar arcades. De kantoren bevinden zich midden tussen alle centrumvoorzieningen en zijn tegelijkertijd optimaal bereikbaar met zowel auto als openbaar vervoer. Tel daarbij de aanwezigheid van 100.000 hoogopgeleide potentiële medewerkers in de nabije omgeving en het is duidelijk: Leidsche Rijn Centrum biedt kantoorgebruikers een uitzonderlijke propositie."

Rustig straatbeeld

Vijf aannemerscombinaties werken op volle kracht aan het nieuwe centrum van Leidsche Rijn. De oplevering is begin 2018. Wat zullen bewoners en bezoekers dan ervaren? IJsseldijk: "Een openbare ruimte die zich kenmerkt door veel groen, ruime straten en pleinen plus hoogwaardige, duurzame materialen. Ook het autoluwe karakter is een belangrijk kenmerk. Onder het centrum bevindt zich een parkeergarage met 2.000 plaatsen voor bezoekers en bewoners. De bevoorrading van winkels speelt zich eveneens volledig onder de grond af. Dat garandeert een rustig straatbeeld zonder verstoring door auto's of vrachtwagens."

Grote glimlach

Dat een stadshart voor zo'n groot woongebied in korte tijd volledig nieuw wordt gebouwd, is nog niet eerder vertoond in ons land. "Voor ons als ontwikkelaars is dit een ultieme uitdaging," stelt Hendriks. "Elke dag opnieuw gaan we met een grote glimlach aan de slag. We kunnen niet wachten tot het centrum af is. Al geeft de maquette in het bezoekerscentrum een goede indruk, je wilt toch het werkelijke eindresultaat van alle inspanningen ervaren."

Wanneer is Leidsche Rijn Centrum voor Hendriks en IJsseldijk succesvol? "Vanuit bedrijfsmatig oogpunt gaat het natuurlijk om de afzet van woningen, winkels en kantoren. Vervolgens is het doel dat mensen hier met plezier wonen en werken, dat de parkeergarage vol staat en winkeliers goede omzetten draaien. Maar het werkelijke succes hangt samen met de beleving, met emotie. Als iedereen Leidsche Rijn Centrum echt ervaart als het hart van hun stad, is onze missie geslaagd." n

GEBIEDSONTWIKKELING

Foto: Your Captain Luchtfotografie

Foto: Rick Huisinga

Arthur IJsseldijk en Rogier Hendriks: "Als iedereen Leidsche Rijn

Centrum echt ervaart als het hart van hun stad, is onze missie geslaagd."

EEN NIEUW STADSCENTRUM

- 762 appartementen

- 32.400 m2 winkels, horeca en dienstverlening

- 5.600 m2 Jumbo Foodmarkt

- 10.000 m2 kantoren

- 1.400 openbare parkeerplaatsen

www.leidscherijncentrum.nl

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement